Heia, som det står i overskriften, så er det slutt på utplassering periode 1. Vi skal til sammen ha 6 perioder, så dette er bare en liten del av hva jeg får prøvd og vært med på.
Til hvert sted vi er, må vi finne noen læreplanmål, altså noe vi jobber opp mot. Og når jeg har vært på en frisørsalong nå i periode 1 (6 onsdager) har læreplanenmålene mine vært:
- presentere og dokumentere eget arbeid visuelt, verbalt og ved hjelp av digitale verktøy
- utføre nødvendig renhold, desinfisering og vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner som brukes i frisørfaget
Hva jeg har gjort har jeg skrevet etter hver time og alt jeg har gjort har egentlig pekt litt mot disse læreplanmålene. Jeg har tørket støv, vasket arbeidsplassen, kostet hår, farget hår, ryddet og dokumentert hva jeg har gjort etter hver time.
Hvordan de ansatte tar imot kundene er jo bare at de står bak "disken" og tar de imot. Sier hei og spør om de f.eks. har time eller om de ønsker å sette opp en time. En samtale mellom ansatte og kunde foregår jo veldig hyggelig, og det spørs jo litt hva kunden lurer på. Hvis kunden sitter og blir behandlet, foregår samtalen fortsatt hyggelig, men om kanskje litt andre ting. Hva de snakker om er jo litt forskjellig på hva personen som blir behandlet vil snakke om og ikke, og om personene kjenner hverandre eller om personen er fast kunde hos en person. Det er kanskje litt enklere å holde en samtale hvis personene kjenner hverandre eller personen er fast kunde, men det er alltids noe å prate om uansett. Hvordan jeg gjorde det når jeg farget hår (mini color) var at jeg begynte med å vaske igjennom håret med fargeshampoo. Så siden det var mini color skulle hun ligge i vasken når jeg gjorde det, lot jeg henne ligge der og slappe av mens jeg gikk for å blande fargen. Når fargen var blandet, begynte jeg bare å påføre i håret. Etter påføringen, satte jeg opp håret litt også satt jeg henne under en "varmetrommel" for at det skulle trekke inn i håret litt fortere. Etter 15 min i varmetrommelen, vasket jeg ut fargen (viktig at jeg var nøye da) også vasket jeg igjennom med shampoo og balsam. Etter det, fikk hun sette seg i en stol sånn at jeg fikk tørke håret (jeg fønet det helt tørt). Også rettet jeg det, fordi hun selv ønsket det.
Hvordan utstyr de bruker i bedriften er veldig mye forskjellig, men noen ting er frisørstoler (som kundene sitter i), vaskestoler (som kundene sitter i når håret blir vasket) og vasker (til hårvask til kunder og vanlige vasker), arbeidsstoler til frisørene (stoler som frisørene bruker når de f.eks. klipper), tralle (trillebord til frisørene), resepsjon/kasse (til betaling), hår føner (til å tørke håret), rettetang (til å rette håret hvis kunden ønsker det), forskjellige sakser (til klipp og stuss), tørkehette (til å tørke håret), klokke (i tilfelle kunden har noe h*n må rekke), sprayflasker (til å fukte håret hvis det skal klippes), saksebelte (til saksene og klypene dine), fargebørster (til å påføre fargen i håret med) og vanlige hårbørster (til å børste håret etter f.eks. vask), speil (slik at kundene kan se mens h*n blir klippet eller farget håret på, og så h*n kan se resultatet), kapper (sånn at kundene ikke får farge eller hår på klærne), vekt (slik at frisørene kan veie hvor mye farge og veske som skal til for at fargen skal bli riktig) , papiljotter (til å krølle håret), kam (til å gre), permanentspoler (til å sette i permanente krøller) og ruller (til å krølle håret. Man trenger ruller for å lage permanente krøller), trenings hode (sånn at frisørene kan øve og trene på frisyrer, klipp og farge), stripehette (til striping av hår), hår spenner og klips (til å sette opp og fikse håret), folie (til farging eller striping), håndkler (til vask og tørk), shampooer og balsamer av forskjellige typer (for å vaske og pleie håret), stylingprodukter av forskjellige typer (for å holde håret på plass og kanskje reparere håret), vaskeutstyr (til å vaske utstyr og arbeidsplassen).
Noen fagbegreper som er spesielle innen frisøryrket vet jeg egentlig ikke helt. Farging og striping, klippe og klippe opp er det viktigste.
De som jobber i bedriften har utdannelsen frisør. Mens sjefen som jobber der er også spesialist i make-up. Men de fleste (tror alle) har gått design og håndverk, også gått frisør.
Noen krav som stilles til en yrkesutdøver i denne bedriften er jo at han/hun må være en frisør, altså kunne alt innen frisøryrket. Selvfølgelig er det bra hvis man kan andre ting, som farging av øyenbryn, fiksing av negler, og sånn også, hvis den frisørsalongen du skal jobbe for driver med slike ting. Men det de prioriterer er at du er en frisør.
Hvorfor dette er et yrke som kan passe meg er fordi jeg er interessert i hår, sminke og hud. Og derfor velger jeg og utdanne meg som frisør. Jeg har hatt lyst til å bli frisør så lenge jeg kan huske egentlig. Jeg er også veldig glad i prate med nye mennesker, noe man må gjøre hvis man skal være frisør.
Hva jeg har lært om hvordan det er å jobbe i denne bedriften er egentlig veldig mye. Jeg har lært hvordan man farger hår, jeg har lært hvordan man tar imot kunder, jeg har lært hvordan man setter opp timer i kassen, jeg har lært litt om hva man må gjøre for å holde orden i salongen og jeg har lært mye om sminke og forskjellige produkter.
xoxo, Tine
Til hvert sted vi er, må vi finne noen læreplanmål, altså noe vi jobber opp mot. Og når jeg har vært på en frisørsalong nå i periode 1 (6 onsdager) har læreplanenmålene mine vært:
- presentere og dokumentere eget arbeid visuelt, verbalt og ved hjelp av digitale verktøy
- utføre nødvendig renhold, desinfisering og vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner som brukes i frisørfaget
Hva jeg har gjort har jeg skrevet etter hver time og alt jeg har gjort har egentlig pekt litt mot disse læreplanmålene. Jeg har tørket støv, vasket arbeidsplassen, kostet hår, farget hår, ryddet og dokumentert hva jeg har gjort etter hver time.
Hvordan de ansatte tar imot kundene er jo bare at de står bak "disken" og tar de imot. Sier hei og spør om de f.eks. har time eller om de ønsker å sette opp en time. En samtale mellom ansatte og kunde foregår jo veldig hyggelig, og det spørs jo litt hva kunden lurer på. Hvis kunden sitter og blir behandlet, foregår samtalen fortsatt hyggelig, men om kanskje litt andre ting. Hva de snakker om er jo litt forskjellig på hva personen som blir behandlet vil snakke om og ikke, og om personene kjenner hverandre eller om personen er fast kunde hos en person. Det er kanskje litt enklere å holde en samtale hvis personene kjenner hverandre eller personen er fast kunde, men det er alltids noe å prate om uansett. Hvordan jeg gjorde det når jeg farget hår (mini color) var at jeg begynte med å vaske igjennom håret med fargeshampoo. Så siden det var mini color skulle hun ligge i vasken når jeg gjorde det, lot jeg henne ligge der og slappe av mens jeg gikk for å blande fargen. Når fargen var blandet, begynte jeg bare å påføre i håret. Etter påføringen, satte jeg opp håret litt også satt jeg henne under en "varmetrommel" for at det skulle trekke inn i håret litt fortere. Etter 15 min i varmetrommelen, vasket jeg ut fargen (viktig at jeg var nøye da) også vasket jeg igjennom med shampoo og balsam. Etter det, fikk hun sette seg i en stol sånn at jeg fikk tørke håret (jeg fønet det helt tørt). Også rettet jeg det, fordi hun selv ønsket det.
Hvordan utstyr de bruker i bedriften er veldig mye forskjellig, men noen ting er frisørstoler (som kundene sitter i), vaskestoler (som kundene sitter i når håret blir vasket) og vasker (til hårvask til kunder og vanlige vasker), arbeidsstoler til frisørene (stoler som frisørene bruker når de f.eks. klipper), tralle (trillebord til frisørene), resepsjon/kasse (til betaling), hår føner (til å tørke håret), rettetang (til å rette håret hvis kunden ønsker det), forskjellige sakser (til klipp og stuss), tørkehette (til å tørke håret), klokke (i tilfelle kunden har noe h*n må rekke), sprayflasker (til å fukte håret hvis det skal klippes), saksebelte (til saksene og klypene dine), fargebørster (til å påføre fargen i håret med) og vanlige hårbørster (til å børste håret etter f.eks. vask), speil (slik at kundene kan se mens h*n blir klippet eller farget håret på, og så h*n kan se resultatet), kapper (sånn at kundene ikke får farge eller hår på klærne), vekt (slik at frisørene kan veie hvor mye farge og veske som skal til for at fargen skal bli riktig) , papiljotter (til å krølle håret), kam (til å gre), permanentspoler (til å sette i permanente krøller) og ruller (til å krølle håret. Man trenger ruller for å lage permanente krøller), trenings hode (sånn at frisørene kan øve og trene på frisyrer, klipp og farge), stripehette (til striping av hår), hår spenner og klips (til å sette opp og fikse håret), folie (til farging eller striping), håndkler (til vask og tørk), shampooer og balsamer av forskjellige typer (for å vaske og pleie håret), stylingprodukter av forskjellige typer (for å holde håret på plass og kanskje reparere håret), vaskeutstyr (til å vaske utstyr og arbeidsplassen).
Noen fagbegreper som er spesielle innen frisøryrket vet jeg egentlig ikke helt. Farging og striping, klippe og klippe opp er det viktigste.
De som jobber i bedriften har utdannelsen frisør. Mens sjefen som jobber der er også spesialist i make-up. Men de fleste (tror alle) har gått design og håndverk, også gått frisør.
Noen krav som stilles til en yrkesutdøver i denne bedriften er jo at han/hun må være en frisør, altså kunne alt innen frisøryrket. Selvfølgelig er det bra hvis man kan andre ting, som farging av øyenbryn, fiksing av negler, og sånn også, hvis den frisørsalongen du skal jobbe for driver med slike ting. Men det de prioriterer er at du er en frisør.
Hvorfor dette er et yrke som kan passe meg er fordi jeg er interessert i hår, sminke og hud. Og derfor velger jeg og utdanne meg som frisør. Jeg har hatt lyst til å bli frisør så lenge jeg kan huske egentlig. Jeg er også veldig glad i prate med nye mennesker, noe man må gjøre hvis man skal være frisør.
Hva jeg har lært om hvordan det er å jobbe i denne bedriften er egentlig veldig mye. Jeg har lært hvordan man farger hår, jeg har lært hvordan man tar imot kunder, jeg har lært hvordan man setter opp timer i kassen, jeg har lært litt om hva man må gjøre for å holde orden i salongen og jeg har lært mye om sminke og forskjellige produkter.
xoxo, Tine
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar